vrijdag 30 oktober 2009

Tijd voor een nieuw experiment

Sinds kort doceer ik het vak geschiedenis aan afstandstudenten. Om de nadelen van dat afstandsleren te ondervangen, gebruiken we Blogger. Dat levert niets dan voordelen op. Ik som ze op.

1. Bloggen maakt het mogelijk om het leerproces op afstand te volgen.

2. De studenten hebben naast Facebook contact met elkaar en er ontstaat een dialoog over de cursusinhoud.

3. Verder geef ik als docent regelmatig feedback, iets wat bij ‘grote’ taken veel moeilijker is.

4. Bovendien leert de student met het schrijven van relatief korte berichtjes niet alleen de geschiedenisles, de student leert ook:

5. refereren

6. synthesevaardigheden

7. schrijfvaardigheden en

8. ict-vaardigheden.

9. Via hun blog betrekken ze de geschiedeniscursus in hun eigen omgeving. Wie een film, theaterstuk of televisieprogramma zag dat verband houdt met de cursus linkt dit op zijn blog. Dat zorgt voor bonuspunten.

10. Andere bonuspunten vallen te verdienen door suggesties, commentaren of reflecties te geven bij de collega-studenten. Het is hen tenslotte toegelaten om bemerkingen te maken over andere cursussen of persoonlijke schrijfsels toe te voegen, de blog hoeft niet strikt vak-gerelateerd te zijn.

Dat allemaal in de stille hoop van de docent, dat ze zullen blijven bloggen (en dus reflecteren) na afloop van de cursus.

De opdracht klinkt relatief eenvoudig.

Elke student maakte een blog aan om er zijn of haar inzichten (concreet zijn dit samenhangen tussen chronologieën, oorzaken en gevolgen, definities, personages, gebeurtenissen) te verwoorden. Schrijf minstens tien blogberichten over de cursus. Eén bericht is ongeveer 1 A4 tekstbladzijde, lettergrootte 12 (titel en referenties niet meegerekend).

Wie kortere berichten verkiest, schrijft meer berichten. Het totale aantal berichten verwoorden inzichten uit alle delen van de cursus, geen blinde vlekken dus.




En de cursus? Die bestaat uit het boek ‘De zorg en de staat’ van Abraham de Swaan. Verder gebruiken ze fragmenten uit Milan Kundera’s ‘De ondraagelijke lichtheid van het bestaan’ en L.F Célines ‘Reis naar het einde van de nacht.’ Er is de prachttekst ‘Over de noodzaak van tuinieren’ van Gerrit Komrij (op basis van die tekst ging ik trouwens geschiedenis studeren, stel je voor) en ‘De markt van welzijn en geluk’ van Hans Achterhuis. De cursus rondt af met een tekst over de heksenwaan en een reportage over de belangrijkste intellectueel van de twintigste eeuw, Noam Chomsky.

Wie de blogspottende studenten wil volgen of gewoon eens piepen om het experiment te bekijken kan dat. U bent welkom. Ze zijn met tien, geloof ik. Corrigeer me als ik fout ben. (Studenten die hun link niet in het lijstje hieronder zien staan, bestaan niet.)

Natuurlijk ben ik optimistisch over dit nieuwe leersysteem. als de participerende studenten kritischer zijn of nadelen ervaren aan het systeem, gelieve dat hieronder te melden.

---

http://cathy-detijdvantoen.blogspot.com

http://philipdenoyette.blogspot.com

http://nataschataecke.blogspot.com

http://evelienverdonck.blogspot.com

http://lynneclaerebout.blogspot.com

http://maartenth.blogspot.com

http://leencoen.blogspot.com

http://fatam0r9ana.blogspot.com

http://melaatsen.blogspot.com

http://historische-benaderingen.blogspot.com

http://armoededoorheendejaren.blogspot.com

http://mijngeschiedkundigeverwondering.blogspot.com

Een student E-cultuur werkt zijn project uit op: http://ecultuur.blogspot.com.

9 opmerkingen:

  1. Beste docent,

    Is het de bedoeling dat de studenten van de verschillende richtingen afstandsonderwijs elkaar volgen of alleen medestudenten van de eigen richting? Het responsiecollege heb ik alleen gevold met studenten maatschappelijke veiligheid, doch de mensen hierboven aangehaald heb ik die dag niet gezien (uitgezonderd Maarten). Wel kan ik mij herinneren dat u na onze les dezelfde les opnieuw moest geven voor studenten afstansonderwijs, maar een andere richting.
    Indien het de bedoeling is dat beide richtingen elkaar volgen, is het dan mogelijk contactadressen uit te wisselen om iedereen te kunnen uitnodigen voor de verschillende blogs?

    Met vriendelijke groeten,
    Danielle De Moor
    2 BaMV OHO

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Danielle,

    De cursus geschiedenis is voor alle opleidingen dezelfde. Communiceer dus gerust met de mensen uit de andere opleiding.

    Hierboven heb je alvast de blogtitels van je collega's.

    Gegroet,
    bw

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste docent,

    U had een reactie geplaatst bij mijn tekst over heksen. Het lukte mij niet deze reactie openbaar te zetten, en wilde u daar meer info over vragen op de volgende contactdag, de vorige contactdag was u er niet. Nu heb ik gezien dat die reactie verwijderd is. Mag ik de verwijzingen door u in uw reactie vermeld alsnog in mijn tekst plaatsen?

    met vriendelijke groeten
    Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geachte docent,

    Ik ben wel degelijk een student Sociaal werk Afstandsonderwijs, maar ik zie dat mijn link er niet bij staat. Dat is http://mijngeschiedkundigeverwondering.blogspot.com/

    Vriendelijke groeten,

    Mieke Snoeck

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geachte docent,

    In het bovenstaande lijstje zie ik ook mijn link niet staan. Kan deze alsnog toegevoegd worden?

    Met vriendelijke groeten,
    Danielle De Moor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Danielle,
    Wat is de url van je blog dan?
    groet,
    bw

    BeantwoordenVerwijderen