donderdag 30 september 2010

Geschiedenis op afstand

De cursus geschiedenis 2010-2011 is gestart voor de afstandsstudenten. De inhoud bestaat uit het boek ‘De zorg en de staat’ van Abraham de Zwaan. Het is hier volledig te downloaden.
De werkwijze van vorig jaar rekende op een gunstige evaluatie en wordt nu scherp gesteld. Om de nadelen van dat afstandsleren te ondervangen, gebruiken we opnieuw Blogger. Waarom? 1. Bloggen maakt het mogelijk om het leerproces op afstand te volgen. 2. De studenten hebben naast Facebook http://elsdecoodt.blogspot.com/contact met elkaar en er ontstaat dialoog over de inhoud. 3. Verder geef ik regelmatig feedback, iets wat bij ‘grote’ taken moeilijk is. 4. Bovendien leert de student met het schrijven van relatief korte berichtjes niet alleen de les, de student leert 5. refereren, 6. synthesevaardigheden, 7. schrijf- en 8. ICT-vaardigheden. 9. Via hun blog betrekken ze de geschiedeniscursus in hun eigen omgeving. Wie een film, theater of tv ziet dat verband houdt, linkt dit. Dat zorgt voor bonuspunten. 10. Andere bonuspunten vallen te verdienen door suggesties, commentaren of reflecties te geven bij de collega-studenten. Het is tenslotte toegelaten om andere cursussen of persoonlijke schrijfsels te integreren, de blog hoeft niet strikt vak-gerelateerd te zijn. Elke student maakte een blog aan om er zijn of haar inzichten te verwoorden. Inzichten? Dat zijn onder meer samenhangen tussen chronologieën, oorzaken en gevolgen, inzichten in structuren en processen, definities, personages, gebeurtenissen… Een voorbeeldje van zo'n resultaat is hier te vinden: https://blog.associatie.kuleuven.be/jozefienponseele.

De opdracht

De opdracht klinkt relatief eenvoudig. Verwerk ‘De zorg en de staat’ op diverse manieren: lees het niet alleen van voor naar achter, maar werk ook thematisch en met oog voor personen (door de index te gebruiken) en chronologisch. Je verwerking resulteert in twaalf blogberichten. Eén bericht is ongeveer 1 A4 tekstbladzijde, lettergrootte 12 (titel en referenties, afbeeldingen of embed video niet meegerekend). Wie kortere berichten verkiest, schrijft er meer. Het totale aantal berichten tonen inzichten uit alle delen van het boek. Geen blinde vlekken dus.

Hoe ga je schrijven?

- Schrijf met een duidelijk afgebakend thema.
- Graag met je eigen woorden, samenvatten en parafraseren dus.
- Citeren mag, moet, uiteraard, zolang je verwijst naar je bron en de letterlijke passages “cursief tussen dubbele haakjes plaatst” en correct refereert. Hoe je correcte referenties maakt lees je hier.
- Bij extra bronnen op het internet volstaat een hyperlink.
- Zorg voor hyperlinks naar extra info, filmpjes, fotomateriaal…
- Structureer!
- Zorg voor diepgang zonder moeilijk te worden.
- Schrijf niets dat je niet begrijpt, dat begrijp je. Om ‘leren’ en discussie toe te laten stel je in je tekst vragen bij onduidelijk heden die belangrijk lijken. Dat kan in de aard van “Wat zou auteur x bedoelen als hij zegt dat…” of “Ik heb moeite met de gedachte dat…” of “Ik twijfel aan de juistheid van…”
- Wie hierop anticipeert, krijgt weer bonuspunten.
- Gebruik hulpmiddelen: er is een elektronische Van Dale beschikbaar, er bestaan veel historische websites…
- Pak uit met wat je al weet en kent. Wees niet verlegen om iets te 'vertellen'.

Kalender

We raden volgend werkschema aan. Het garandeert maximale interactie tussen studenten onderling en met de docent. Reken per bijdrage zo’n 6 tot 8 uur om te lezen, te verwerken, te schrijven en te herschrijven. Lees je collega’s en toon dat door op hun berichten te reageren.

Oktober 2010: Verken het boek, maak een blog en schrijf één luchtige inleidende bijdrage. Stuur de url van je blog naar de docent. Wissel blogs uit en abonneer je op collegablogs. Reageer nog niet op de berichten van anderen. Je blog hoef je niet open te stellen voor derden, wel voor de docent en je collega studenten. Op deze blog zal de docent een overzicht maken van alle blogs die jij moet volgen.

November 2010: schrijf 2 bijdrages en reageer op minstens 1 blog van een collega

December 2010: schrijf 3 bijdrages en reageer op minstens 2 blogs van collega’s

Januari 2011: schrijf 3 bijdrages en reageer op minstens 3 blogs

Februari 2011: schrijf 2 bijdrages en reageer op minstens 4 blogs van collega’s

Maart 2011: schrijf 1 bijdrages en reageer op 5 blogs van collega’s

April 2011: Werk af: verwerk de commentaren (laat de opmerkingen staan, maar probeer ze in je tekst te verwerken of in een reactie te beantwoorden).

Feedback

Bij de opdracht hoort een presentatiemoment van 15 minuten. Wanneer je de blog aan de docent voorstelt, is om het even. Wie zijn of haar blog voorstelt in januari, februari, maart, april of mei hoeft geen afgewerkt product te presenteren. Je zal feedback ontvangen, waarmee je rekening kan houden om de blog af te werken.
Wie de opdracht liever voorstelt in juni, levert een afgewerkt product in.

Feedback kan na een persoonlijke afspraak met de docent op de volgende vrijdagen 14.01.2011, 04.02.2011, 25.02.2011, 25.03.2011, 08.04.2011, 20.05.2011, 27.05.2011.

Succes!

---
Zo, we zijn gestart. Druppelsgewijs brengen de studenten me op de hoogte van hun blogjes.
Bij de sociaal werkers zijn de volgende url’s actief:
- http://charlottecrop.blogspot.com
- http://janwielockx.blogspot.com
- http://priskillapoppe.blogspot.com
- http://isabellevandyck.blogspot.com
- http://neleschaubroecks.blogspot.com
- http://dirkdesmet.blogspot.com
- http://annverhaeghes.blogspot.com
- http://melissanoppe.blogspot.com
- http://evirotsaert.blogspot.com (gelieve me nog toe te voegen, Evy).

Bij de bachelor in de maatschappelijke veiligheid zijn dat:
- http://www.dewittemiel.blogspot.com
- http://www.sofiedecandt.blogspot.com
- http://jouridevylder.blogspot.com
- http://lorenzobilliet.blogspot.com
- Bart Van loosveldt doet het op http://bavalo.blogspot.com
- http://pascalostyn.blogspot.com
- http://noukski.blogspot.com

Verder zijn er de blogs van http://natalie-monsecour.blogspot.com, http://elsdecoodt.blogspot.com, http://stijnholvoet.blogspot.com, http://stevedesmadrijl.blogspot.com, http://juultje-en-julie.blogspot.com, http://vanderaahannelore.blogspot.com, http://nelevantendeloo.blogspot.com, htt://nelevantendeloo.blogspot.com, http://dimitriottevaere.blogspot.com,
http://neel-sandy.blogspot.com,
http://ballieugriet.blogspot.com, http://tomverstraete.blogspot.com, http://dewittemiel.blogspot.com, http://sylviabeernaerts.blogspot.com, http://tomvansloen.blogspot.com, http://didierdemelin.blogspot.com, http://wannesvandenabeele.blogspot.com, http://pdierickx.blogspot.com, http://jessicabln.blogspot.com, http://janahaemels.blogspot.com, http://beckymaes.blogspot.com, http://kriscollaert.blogspot.com, http://www.sofiedecandt.blogspot.com, http://ingridvanput.blogspot.com,
http://denkenisvrij.blogspot.com en http://saracleiren.blogspot.com.

32 opmerkingen:

  1. Geachte heer Wydooghe

    bij deze mijn blogspot
    http://bavalo.blogspot.com/2010/10/welkom.html (1BaMV_AO)

    Wat met 'secondlife.com' als sociale ontmoetingsplaats?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Bart,

    Secondlife lijkt me een ideale ontmoetingsplek in cyberspace. De mogelijkheden zijn idd uitgebreid. Zelf ben ik er al tijdje niet meer geweest. Bestaat het nog? Zijn er nog veel gebruikers? Want als dat het geval is, is het het overwegen waard om daar een kijkje te nemen met het afstandsonderwijs.

    In je mail somde je de voordelen op:
    - Er kunnen virtuele worldcafés, conferentieruimtes, … opgezet worden
    - Klassen kunnen elkaar uitnodigen voor discussies op alternatieve locaties (het strand, café, het dak van een appartement, …) en sociale activiteiten doen (met elkaar een virtuele wandeling doen, iets eten, …)
    - Er kan van alles gedeeld worden (en berichten worden bewaard: notecards, chatberichten, berichten van de groepsleider, …)
    - De gebruiker is een virtueel individu (lichaam, kleding, gebaren, …)
    - Gesprekken verlopen via chat (tussen twee gebruikers) of via ‘public address’ (iedereen in de buurt van de spreker)
    - De accounts zijn gratis.

    Voorlopig zie ik nog de volgende nadelen:
    - je moet over een zeer goede pc en goede internetverbinding beschikken
    - er is toch iets meer ervaring en een langer leerproces nodig om het gebruik ervan te optimaliseren
    - je mag ook weer niet 'teveel' tijd verliezen op de digitale speelplaats, niet?

    Enfin,
    In de toekomst zeker het overwegen waard.

    Gegroet,
    bw

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste heer Wydooghe

    Voegt u de nieuwe bloggers toe aan onze eigen blog of moeten we hiervoor zelf stappen ondernemen?

    Didier Demelin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Didier,
    Van zodra je een blog hebt gemaakt, nodig je me uit als lezer. Ik schrijf vervolgens de url in de lijst die bij dit bericht hoort.
    Gegroet,
    bw

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste heer Wydooghe,

    Ik heb mijn blog aangemaakt. Ik tracht u als lezer toe te voegen.

    http://kriscollaert.blogspot.com

    Mvg

    Kris

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Mr. Wydooghe,

    U heeft aangegeven dat ik u nog niet toegevoegd heb. Ik heb dit al 2 maal geprobeerd via instellingen ==> rechten ==> uitnodigen. De uitnodiging verstuur ik naar uw katho e-mail adres. Zit ik op de verkeerde weg?

    Mvg,

    Evi Rotsaert.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geachte,

    Ik volg maatschappelijk veiligheid.
    Dit is de link van mijn blog:

    http://noukski.blogspot.com/

    Vriendelijke groetjes

    Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Evi,
    er loopt wellicht wat fout. Ik blijf proberen. Doe jij dat ook.
    groet,
    bw

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Evi,
    Mijn gebruikersnaam is hier: benedict.wydooghe@gmail.com. Misschien gaat het daar fout?
    groet,
    bw

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Mr. Wydooghe,

    Ook ik heb ondertussen een blog aangemaakt:
    http://janahaemels.blogspot.com/

    Groetjes
    Jana

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beste Mr. Wydooghe,

    bedankt voor de reactie. Ik probeer het dit maal eens met uw g-mail adres. Eerder gebruikte ik uw katho adres.

    Mvg,

    Evi.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prima Jana, ik zie uit naar het resultaat. Gegroet uit Kortrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beste Mr Wydooghe,

    U kan mijn blog vinden op:

    http://wannesvandenabeele.blogspot.com/

    Mvg,

    Wannes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beste meneer Wydooghe,
    Mijn blog vindt u op http://ingridvanput.blogspot.com
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geachte docent,

    Hierbij mijn blog : http://pdierickx.blogspot.com
    Veel leesplezier,

    Peter Dierickx (1BaMV-AO)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beste Mr. Wydooghe,

    Bij deze mijn blogspot:
    http://johanhaemels.blogspot.com/

    Gegroet,
    Johan Haemels

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geachte heer Wydooghe
    Dit weekend heb ik mijn blog gemaakt met een voorstelling van mijzelf, motivatie om de cursus te volgen en mijn eerste indruk van zorg en staat. Ik som al de tien topics die mij het meest boeide in de index. U vindt het op http://didierdemelin.blogspot.com/
    Vriendelijke groeten
    Didier

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Beste Mr Wydooghe,

    Mijn blog is te vinden op:

    http://wannesvandenabeele.blogspot.com/

    Vriendelijke groeten,

    Wannes Van den Abeele (1 BaMV AO)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Beste docent,

    Mijn blog is;

    http://ballieugriet.blogspot.com/

    Vriendelijke groetjes,

    Ballieu Griet (2BaSW AO)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Beste,

    Ook mijn blog is te vinden op:
    http://sylviabeernaerts.blogspot.com

    groetjes
    Sylvia Beernaert (2BaSW AO)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Geachte,

    Kunt u mijn blog toevoegen?
    http://dewittemiel.blogspot.com/
    (1ba Maatschappelijke Veiligheid AO)
    mvg.

    Dewitte Miel

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Beste Mr. Wydooghe,

    Mijn blog kan u terugvinden via:
    http://tomverstraete.blogspot.com/

    Tom Verstraete (1 BaMV AO)

    Groetjes
    Tom

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Beste Mr. Wydooghe

    Mijn blog kan je terugvinden via
    http://nelevantendeloo.blogspot.com

    Nele Van Tendeloo (1BaMV AO)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Geachte heer Wydooghe,

    Tot op heden probeerde ik reeds via allerhande kanalen mijn url door te geven maar blijkbaar loopt er iets mis.

    Gelieve hieronder mijn url van mijn blog te willen vinden.
    http://neel-sandy.blogspot.com/

    Sandy Neel (2BaSW AO)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Geachte heer Wydooghe,

    Mijn blog is te lezen op
    http://ernestolento.blogspot.com/


    Met vriendelijke groeten,
    Lento Ernesto (2de BA MV AO)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Beste,

    Bij mij verlopen er precies ook wat problemen in verband met de url.
    Dus proberen we het even zo.

    http://vanderaahannelore.blogspot.com/

    Hannelore Van der Aa (2BaSW AO)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Beste,

    Mijn blog kan je terugvinden via
    http://johanhaemels.blogspot.com/

    Johan Haemels (1BaMV AO)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Beste,

    Ik ondervind ook problemen met de url...
    Ik tracht het eveneens via deze weg:

    http://ernestolento.blogspot.com/

    Lento Ernesto (2de BAMV AO)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Beste,

    ook ik ondervond wat problemen.
    Mijn blog vind je terug op:
    http://juultje-en-julie.blogspot.com/

    Vriendelijke groetjes,
    Julie Depla (1BaSW AO)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. beste,

    mijn blogspot wat later daar ik later ben ingeschreven.

    ik heb ook problemen om toegang te geven.

    mijn blogspot
    http://stijnholvoet.blogspot.com/

    vriendelijke groeten
    Stijn
    1basw ao

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Beste Mr. Wydooghe,

    Bij deze nodig ik u (en medestudenten) uit om mijn blog te volgen.

    http://stevedesmadrijl.blogspot.com/

    Met vriendelijke groeten,
    Steve Desmadrijl
    1j BaMV (AO)

    BeantwoordenVerwijderen