donderdag 19 maart 2020

Coronadagboek. Week I: Opstart...

Vrijdag, 13 maart 2020.

Beste student,

Niet zomaar spreekt men van 'vrijdag de dertiende.' Dat was het moment waarop deze historische Coronatijden startten. Covid-19, er is een microscoop voor nodig om het te observeren. Het onding lijkt op een zeemijn met het effect van een atoombom. Huisarrest en de vele slachtoffers maken het schoolsysteem vleugellam. Een deuk in de menselijke hoogmoed.

 Jullie schreven zich in voor de cursus Politieke, sociale en economische geschiedenis of voor de cursus Hedendaagse spanningen in een historisch perspectief. De globaliserende malaise van het coronavirus verandert ons leven dagelijks. Ons aanpassingsvermogen vreet nu volop energie. Onze 'nieuwe plek' vinden, vraagt tijd. De paasvakantie is in zicht, niet als eindpunt van de crisis, maar als startpunt. Zoals een collega van me, John De Poorter van Artevelde in de krant De Standaard aanbeveelt, wil ik me even in jullie hoofd verplaatsen, een student die zonder te kiezen, van de ene dag op de andere alles via afstandsonderwijs voor elkaar moet krijgen. 

Is het wenselijk dat het hogeschoolprogramma doorloopt alsof de wereld niet verandert? Is het wenselijk dat we de dag door op een scherm staren, colleges volgen en taken maken om de verloren les te compenseren? Is het wenselijk leerkansen te verliezen? Zal dit vervloekte virus onze toekomst werkelijk niet beïnvloeden?

Laat ons niet naïef zijn.
De dingen gewoon laten doorgaan zoals voorheen?
De ideale student spelen?
Nu we minstens drie maanden vastzitten, lijkt het weinig zinvol om het tempo te blijven handhaven of oude recepten te kiezen. Vergeet niet, zo schrijft mijn collega, dat het virus ook mentale slachtoffers zal maken.

"Het virus zal een heleboel mentale slachtoffers maken. De kansen om echt te leren zitten nu niet in het schoolsysteem, maar in de veranderende wereld rondom ons. (...) Sommigen zullen de invloed van de temperatuur willen bestuderen, anderen zullen willen leren hoe ze een familielid voor een financiële crash kunnen behoeden, weer anderen gaan hulpmiddelen ontwikkelen... Was het niet daarover dat het onderwijs in de 21ste eeuw moest gaan?"

Neem tijd

Schoolsystemen zijn van nature uit niet het meest flexibel of wendbaar. Daarom roept mijn collega, en ik nu samen met hem, het onderwijs op te stoppen met de 'geforceerde online lessen. Kom tot rust. Stop. Breathe. Think... Act. Neem de tijd om te analyseren wat er echt gebeurt. De tijd is deze keer onze bondgenoot, we hebben zeeën van tijd voor ons.'
Beste student, het zijn spannende tijden en jullie schreven zich in voor de cursus vol geschiedenis. Laten we voor de gelegenheid de cursus aan de realiteit aanpassen. Gedaan met het mondelinge examen en het blokken van 250 pagina's. Mijn voorstel is dat jullie bloggen - een coronadagboek bijhouden.

Dit zijn bijzondere weken, kranten bulken uit van verhalen van mensen die hun gedrag aanpassen. Op alle vlakken zien we (r)evoluties: psychologisch, sociaal, politiek, economisch... Maar jullie gaan niet alleen over vandaag en morgen bloggen. Ik wil dat jullie vergelijkbare situaties in het verleden zoeken: William Shakespeare en de pest, Anne Frank en haar eenzaamheid tijdens haar opsluiting in het achterhuis of hoe het vroege christendom nieuwe gelovigen aantrok omdat haar verhaal van solidariteit mededogen opriep tijdens de pokkenepidemie van het jaar 165 of de mazelen van het jaar 251. Dit zijn maar enkele voorbeelden. Wie zoekt vindt duizend parallellen.

Hoe dat in zijn werk gaat en hoe tijdsintensief dit mag zijn, deel ik jullie in het volgende bericht mee. Ga alvast aan het googelen, aan het lezen, aan het schrijven en zorg goed voor jullie zelf!

Hou deze blog in het oog. Binnenkort komt hier een namenlijstje van onze hele blogclub.
Daarna kunnen we elkaars schrijfsels volgen en vullen de we komende tijd creatief en weerbaar in.

Groet
BW

===


Zaterdag, 14 maart 2020.

Hoe gaan we het virus aanpakken? 

We gaan systematisch te werk met een stappenplan. Volg de instructies en voor je het weet heb je een eigen blog. Maak er een gewoonte van om die bij te werken. Sommige mensen worden hier ronduit gelukkig van.

Stap 1


1. Maak een gmail account.

2. Ga naar www.blogger.com en log in. Bekijk het filmpje.

3. Kies 'Blog maken'.

4. Kies een naam, wees gerust origineel.

5. Kies een thema (leuk!). Dat kan je later veranderen.

Een blog is een webdagboek. Als je de automatische opmaak volgt, staan de recente berichten bovenaan. Je kan dit doorbreken als je doet zoals ik, namelijk vanuit één bericht schrijven en dat telkens naar onder toe aan te vullen. Je kiest zelf.


Stap 2

1. Ga na hoe de interface werkt.

2. Tik een tekst en stel je voor.

3. Geef je blog een titel.

4. Maak enkele tussentitels en voorzie een opmaak.

5. Voeg enkele hyperlinks toe.

6. Zet je eerste paragraaf in vet.

7. Zoek een quote en voorzie ze van een opmaak.

8. Voeg een passende illustratie / film toe: van jezelf als dat kan.

9. Zorg onderaan voor een bronvermelding.

10. Publiceer en nodig je collega's uit om je te volgen.

De Pol-en-Soc collega’s

1. isabel.deprettere@student.vives.be (https://mysailingadventureinhistory.blogspot.com).
2. clemence.vansteenkiste@student.vives.be (https://changeswhilebreathing.blogspot.com).
3. charlotte.maertens2@student.vives.be (https://pestaancorona.blogspot.com).
4. noemi.pittery@student.vives.be (http://mijncoronadagboek1.blogspot.com)
5. julie.derycke2@student.vives.be (https://pande-mietje.blogspot.com).
6. jana.achiniotis@student.vives.be (https://achiniotisjana.blogspot.com).
7. joni.quintyn@student.vives.be (https://mojojo-j.blogspot.com).
8. charlotte.sinnaeve@student.vives.be (...)
9. femke.debrouwer@student.vives.be (https://hetritmevanhetleven.blogspot.com)
10. anke.waegebaert@student.vives.be (https://ankewaegebaert.blogspot.com)
11. rani.vanlerberghe@student.vives.be (https://inhet00gvandestorm.blogspot.com)
12. eva.deblock@student.vives.be (https://deonzichtbareoorlog.blogspot.com).
13. El Haouari Hafeda (http://afzondering.blogspot.com)
14. Lauren Vanderstraeten (https://laurenvanderstraeten.blogspot.com)
15. jonas.vancanneyt@gmail.com (https://letskeeponbreathing.blogspot.com)
16. elien.vandendriessche@student.vives.be (https://inhetlevenvanelien.blogspot.com)
17. laura_croft53@hotmail.com (...)
18. hanneke.omoregie@student.vives.be (https://quarantainedoorcorona.blogspot.com)
19. olivja.alamani@student.vives.be (https://olivjapositivevibesonly.blogspot.com)
20. gwenn.dereygher@student.vives.be (https://timetravelwithcorona.blogspot.com)
21. dina.vandewalle@student.vives.be (https://dinasblogexperiment.blogspot.com)
22. abdi.rez@hotmail.com (http://quarantainechronicles.blogspot.com)
23. pieter.caen@gmail.com (...)


De collega's Hedendaagse spanningen

1. sarah.vermeulen5@vives.be (https://fashiontimeaway.blogspot.com).
2. chelsey.deboiserie@student.vives.be (https://coronadagboekvaneendiabeet.blogspot.com).
3. chiara.decant@studen.vives.be (https://mycoronajourney.blogspot.com).
4. marit.naessens@student.vives.be (https://mysweetc@orona.blogspot.com).
5. heaven.debaere@student.vives.be (https://heavenonearthsoon.blogspot.com).
6. thomas.bolle@student.vives.be (https://samentegencorona.blogspot.com).
7. britt.samyn@student.vives.be (https://aogiaew.blogspot.com).
8. sophie.perdu@student.vives.be (https://pandemiebysophie.blogspot.com).
9. shirley.defraeye@student.vives.be (https://quarantaineblog.blogspot.com).
10. anais.mol@student.vives.be (http://anaissmol.blogspot.com)
11. katja.werbrouck@student.vives.be  (katjascornonadagboek.blogspot.com).
12. stefanie.mostaert@student.vives.be (https://wearegoingbacktobasics.blogspot.com).
13. anke.waegebaert@student.vives.be (https://ankewaegebaert.blogspot.com).
14. kaoutar.azzouzi@student.vives.be (https://doityourselfdoitathome.blogspot.com).
15. louise.devos5@student.vives.be (https://ikblijfinmijnkot.blogspot.com).
16. hannes.coutigny (https://hannesthecollector.blogspot.com).
17. simon.lambrecht@student.vives.be (https://correspondentiesvanhetthuisfront.blogspot.com), schreef zich uit om aan het examen deel te nemen.
18. anais.cremmery@student.vives.be (https://hetlevenvaneencoronastudent.blogspot.com).
19. axana.thybaut@student.vives.be (https://coronaquarantaineblog.blogspot.com).
20. loena.vanglabeke@student.vives.be (https://blijfinuwkotstudent.blogspot.com).
21. ouidad.ettalhi@student.vives.be (https://thecoranadiary.blogspot.com).
22. anaissmol.blogspot.com (https://anaissmol.blogspot.com).
23. nele.dequecker (https://samestorydifferentname.blogspot.com)
24. kaylee.harteel@student.vives.be (https://hoecoronaonslevenmoeilijkmaakt.blogspot.com)
25. maud.lagae@student.vives.be (https://coronatimebymaud.blogspot.com)
26. judy.coghe@student.vives.be (https://survivalry.blogspot.com).
27. joyca.verhaeghe@student.vives.be (https://wiltedflowersandsunshine.blogspot.com).
28. melanie.deneker@student.vives.be (https://wegmetcorona.blogspot.com).
29. stiene.debolle@student.vives.be (https://corona-avonturen.blogspot.com).
30. sophie.perdu@student.vives.be (https://pandemiebysophie.blogspot.com).
31. maegan.goderis@student.vives.be (http://lonelypeopleandemptystreets.blogspot.com).
32. indra.hoet@student.vives.be (https://blijfinjekot.blogspot.com)
33. debbie.driessens@student.vives.be (https://weagainstcorona.blogspot.com)
34. maria.vasconcelos@student.vives.be (...)
35. hanne.vervaeke2@student.vives.be (https://intocoronarock.blogspot.com)
36. hellen.deceuninck@student.vives.be (https://helencorona2020.blogspot.com)
37. kelsey.degraeve@student.vives.be (quarantainelifebykelsey.blogspot.com)
38. allamani.olivja@gmail.com (...)
39. florine.quyssens@student.vives.be (https://blogitscoronatime.blogspot.com)
40. maxime.moerman@student.vives.be (https://quarantainetalk.blogspot.com)
41. elisa.verschoot@student.vives.be (https://elisaverschoot.blogspot.com)
42. esra.lodewijckx@student.vives.be (https://esralodewijckx.blogspot.com)
43. maegan.goderis@student.vives.be (http://lonelypeopleandemptystreets.blogspot.com)
44. femke.vandemeulebroecke@student.vives.be (http://tijdenvancorona.blogspot.com)
45. jelle.claeys2@student.vives.be (https://jelleclaeysintijdenvancorona.blogspot.com)
46. laurenvanderstraeten@gmail.com (https://laurenvanderstraeten.blogspot.com)
47. milan.desmet@student.vives.com (https://lockdownisation.blogspot.com)
48. arjeta.noka@student.vives.be (https://arjetablog.blogspot.com)
49. lies.depoorter@vives.ve (https://coronadagboekliesdepoorter.blogspot.com).
50. samira.dzaferi@student.vives.be (https://youngandsweetstuckinquarantine.blogspot.com).
51. elisa.tafili@student.vives.be (https://elisatafili.blogspot.com)
52. britt.samyn@student.vives.be (https://aogiaew.blogspot.com)
53. brynn.dewaele@student.vives.be (https://saveourfuturestayhome.blogspot.com)
54. zaineb.aliyou@student.vives.be (...)
55. maria.vasconcelos@student.vives.be (https://graceavasconcelos.blogspot.com)
56. schiania.vanpoucke@blogspot.com (thescarsofcorona.blogspot.com)
57. olivja.allamani@gmail.com (https://olivjapositivevibesonly.blogspot.com)
58. charlotte.maertens@student.vives.be (https://pestaancorona.blogspot.com)
59. margaux.vandoolaeghe@student.vives.be (https://margauxvandoolaeghe.blogspot.com)
60. femke.vandemeulebroecke@student.vives.be (https://tijdenvancorona.blogspot.com)
61. liene.ramon@student.vives.be (https://indeschaduwvancorona.blogspot.com)
62. myriam.qnioun@student.vives.be (...)
63. jamina.zerde@student.vives.be (https://mijndagboekintijdenvancorona.blogspot.com)
64. amber.bettens@student.vives.be (https://stormvanwoorden.blogspot.com)
65. lubbe.lowagie@student.vives.be (https://samensterksamentegen.blogspot.com)
66. delphine.nuyttens@student.vives.be (https://hoecoronaonslevenveranderde.blogspot.com)
67. lowiek.vanhee@student.vives.be (https://quarantaineinperspectief.blogspot.com)
68. heike.vanberkel@student.vives.be (https://hetsyndroomquarantinis.blogspot.com) 
69. bo.houpline@student.vives.be (https://staysafeathomecorona.blogspot.com)
70. seppe.dejonckheere@student.vives.be (https://delockdownblog.blogspot.com)
71. lowiek.vanhee@student.vives.be (https://quarantaineinperspectief.blogspot.com)
72. sven.legein@student.vives.be (https://virusbestrijder.blogspot.com)
73. bauwe.dezeure@student.vives.be (https://bauwe.blogspot.com)
74. milan.desmet@student.vives.be (https://lockdownisation.blogspot.com)


Een fout of niet in deze lijst? Meld ze.

Tijdsinvestering

Hoeveel tijd mag ik hier aan spenderen? Normaal gaat het om twintig uur les en veertig uur verwerkingstijd. Zestig in totaal dus, min vier reeds gedoceerd. Nu reken ik het volgende grosso modo:
  • Eén vol uur om blog te maken en het systeem te leren kennen.
  • Onderzoek: 15 uur lezen in de loop van de komende twee maanden.
  • Schrijven en publiceren: 32 uur. Wat goed is voor een volume van vijf (tot tien) pagina's tekst zonder opmaak of tien blogartikels. Schrik niet, een blogartikel is een half A4'tje. Met een foto, tussentitels en enkele quotes kom je snel aan een pagina.
  • Als je jezelf in een historische context voorstelt, dat behoort dit tot de tien berichtjes, anders niet. Je kan een stamboom opnemen en die verduidelijken, je kan citeren uit het dagboek van je (overgroot)oma, een familie-fotoalbum toelichten..., ervaringen van familiegenoten tijdens een oorlog...
  • Acht uur om de blogs van mezelf en jullie collega's na te lezen en tien commentaren, opmerkingen of suggesties te formuleren.
Normaal gezien spraken we af dat alle blogberichten eind mei klaar zijn. Een aantal studenten vroeg uitstel. Voor mij is dat prima. Indienen/afwerken kan tot de week waarin jullie het examen zouden afleggen. Veranderingen aan jullie blog na 14 juni zal ik niet meer zien. Dus: twee weken extra-time. Wie eerder klaar is, stuurt me een mailtje, zo kan ik mijn correctiewerk wat spreiden.

Zo, succes ermee en vooral veel schrijfplezier.
Goed weekend en maandag krijg je hier een reeks schrijftips.

Groet,
BW

===

Zondag, 15 maart 2020.

Uit de startblokken!

Geen inspiratie om te schrijven? Op zoek naar
mooie woorden? Sla de krant eens open en je
bent vertrokken.
Vandaag schieten we officieel uit de startblokken. Ik zag dat een drietal studenten reeds begon. Goed zo! Hierboven vul ik het lijstje met blogs aan op de openingspagina zodat we het overzicht bewaren.

Maar eerst een laatste woordje uitleg waarom ik Blogger gebruik en hoe ik punten geef.

Kort en bondig

Ik gebruik Blogger om de nadelen van het leren op afstand op te vangen.

Lang en uitgebreid


1. Bloggen maakt het mogelijk om je leerproces op afstand te volgen.

2. De studenten hebben contact met elkaar en er ontstaat dialoog.

3. Verder krijg je regelmatig feedback, iets wat anders moeilijk is. 

4. Bovendien leert de student met het schrijven van relatief korte berichtjes niet alleen rapporteren wat er gaande is, de student leert:

5. Refereren,

6. Synthesevaardigheden, 

7. Schrijf- en

8. ICT-vaardigheden. 

9. Via je blog betrek je de 'geschiedenis' van de actualiteit in je omgeving. Wie een film, theater of tv ziet dat verband houdt, linkt dit. Dat zorgt voor bonuspunten. 

10. Andere bonuspunten vallen te verdienen door suggesties, commentaren of reflecties te geven bij de collega-studenten. Het is toegelaten om andere cursussen of persoonlijke schrijfsels te integreren, de blog hoeft niet strikt vak-gerelateerd te zijn. 

Elke student maakte een blog aan om er zijn of haar inzichten te verwoorden. Inzichten? Dat zijn onder meer samenhangen tussen chronologieën, oorzaken en gevolgen, inzichten in structuren en processen, definities, personages, gebeurtenissen.

Hoe schrijven?

- Schrijf per bericht over een afgebakend thema.

- Graag met je eigen woorden, samenvatten en parafraseren dus.

- Citeren mag, moet, uiteraard, zolang je verwijst naar je bron en de letterlijke passages “cursief tussen dubbele haakjes plaatst” en correct refereert. 

- Hoe je correcte referenties maakt lees je hier.

- Zorg voor diepgang zonder moeilijk te worden.

- Schrijf niets dat je niet begrijpt, begrijp je? Om ‘leren’ en discussie toe te laten kan je in je tekst vragen stellen bij onduidelijkheden die belangrijk lijken. 

- Wie hierop anticipeert, krijgt bonuspunten.

- Gebruik hulpmiddelen, er bestaan veel historische websites…

- Pak uit met wat je al weet en kent. Wees niet verlegen om iets te 'vertellen'.

- Maak links naar andere sociale media die je gebruikt. Maak dat je blog zoveel meer is dan een digitaal leslokaal. Maak er iets sociaals van en treedt uit de anonimiteit.

Tips

Hou rekening met deze tien schrijftips. Hoe meer je ze toepast, hoe beter je schrijfsel, dat is objectief aantoonbaar.
  • Gebruik het werkwoord worden (en al zijn varianten) niet.
  • Het woord men is taboe: zorg dat je weet wie wat zegt.
  • Citeer sprekers of gebruik fragmenten van de website, een folder...
  • De inleiding is krachtig of spannend, de lezer moet willen lezen.
  • Je eindigt met een besluit of een boodschap aan de lezer.
  • Zorg voor een illustratie met een bijschrift (tekst onder de foto).
  • Omschrijf de sfeer zintuiglijk. Wat zag je, rook je, voelde je, straatgeluiden…
  • Zorg voor een boeiende titel en 2 tot 3 tussentitels.
  • Wissel lange en korte zinnen af, denk na over het ritme in je tekst.
  • Vergeet de referenties niet: naam, de datum en de locatie.
Voor je een tekst publiceert, overloop je dus je tekst en kijk je of hij voldoet aan deze criteria. Desnoods herlees je die tien keer. Laat iemand controleren op spelling, zelf zie je de kleine foutjes na verloop niet meer. Word helpt je met de spellingscontrole en de schrijfassistent van De Standaard is eveneens onmisbaar. Test het uit!

Als je vervolgens te tekst in deze blog gaat plakken, kan er een foute opmaak meekomen (fout lettertype, een gekleurde achtergrond). Vermijd dat door 'plakken speciaal' te gebruiken of je tekst in een kladblok te plakken. Dan heb je een hoop gepruts minder.


Zo, alle instructies zijn gegeven. Maak er iets moois van. We gaan de tweede week in.

Vanaf nu schrijf ik ook met jullie mee.
Bij wijze van voorbeeld.
Bij wijze van 'niveaumeter'.

Groet,
BW



===

Alles wat hieronder te lezen is, stamt uit een ander tijdperk. Wie nieuwsgierig is, is welkom om te lezen. Zo zie je eens hoe jullie voorgangers het deden, maar voel je zeker niet verplicht.

===






Geen opmerkingen:

Een reactie posten